Spridd verksamhet med stabil kärna
Interkakel AB har varit affärssystemet INFOFLEX GROSSIST troget sedan 1986 och används nu fullt ut som företagets enda affärssystem, där funktionerna order, lager, fakturering och ekonomi används för att effektivisera och kostnadsoptimera verksamheten.
Bjarne Pedersen, en av delägarna, förklarar:
– Det finns förstås anledningar till att affärssystemet varit med så länge som kärna i verksamheten. Viktigast är att det är väldigt stabilt och driftsäkert. Systemet utvecklas och förbättras i en sådan lämplig och lugn takt att det inte hastas fram nyheter och osäkerhetskällor som över en natt kan skapa kaos för oss i vardagen. När vi pratar med andra firmor runt i kring förstår vi att våra tekniska bekymmer är otroligt små. Vi lägger mindre pengar totalt på datakostnader än vad de andra företagen gör.
Interkakel med cirka 45 anställa och runt 95 miljoner i omsättning är riks-/regiongrossist samt detaljist- och plattsättningsföretag som säljer, legotillverkar och monterar ett komplett utbud av högkvalitativa kakel- och klinkerprodukter. Företaget startade 1973 i Göteborg och har idag sju butiker/lager i Partille, Gävle, Falun, Luleå, Borås, Alingsås och Sundsvall.
– Vi har en central server i Partille mot vilken alla våra butiker jobbar. Det är oerhört smidigt och kostnadsbesparande att ha administrationen centraliserad till ett ställe. En anställd sköter allt det administrativa för samliga anställda i alla butiker.
Enkel lösning på komplicerad prisinläsning
Interkakel har ett 30-tal leverantörer från när och fjärran. Det innebär att en stor mängd priser kommer från olika håll och ska läsas in i systemet.
– Trots att prisinläsningen är lite branschspecifikt invecklad genom att hänsyn ska tas till bland annat vikt och volym och att nya artikelnummer hela tiden skapas för det stora antalet nya modeller, litar vi tryggt på att INFOFLEX GROSSIST har koll på rätt produkter och rätt priser.
Ökad konkurrenskraft på lager
En effektiv lager- och logistikhantering är central för Interkakel som skickar mycket produkter från centrallagret i Partille till såväl de olika butikerna som slutkunder. Många leveranser sker också mellan butikerna.
– När vi kör varor från en butik till en annan läggs varorna automatiskt in på den butikens lager. Systemet gör en inleverans på inköpsordern. Vi byter lager, helt enkelt. Hur smidigt som helst. I en så pressad bransch som vår är det absolut nödvändigt att butikerna ständigt har rätt lagersaldo och vet när man får produkterna för att kunna planera och göra olika kakelprojekt.
Samma ordernummer från offert till faktura
Aktiv kundservice är ledord för Interkakel, inte minst ifråga om att snabbt ge korrekta offerter.
– När det kommer in kunder i våra butiker och vi ska göra jobb åt dem, vill de veta vad det kostar. Materialofferter kan de få omgående med stöd av INFOFLEX GROSSIST. Utöver det kan vi i systemet lägga på arbetskostnaden när vi sett arbetsplatsen och lämna en total offert.
– Ordernumret är likadant ändå från offert tills den blir en faktura. Enklare kan det inte vara att jobba med offerter, butiksförsäljning, fakturering, uppföljning…
Helhetsleverantör med en kontaktyta
Infoflex Data är en helhetsleverantör till Interkakel och har förutom affärssystemet levererat en hel del teknik som handdatorer, skrivare och uppkopplingslösningar mellan butikerna.
– Vårt samarbete fungerar utmärkt. Infoflex Data gör ett solitt jobb. Det vi särskilt uppskattar är att vi har en enda kontaktperson, vad vi än pratar om.
Vi använder
INFOFLEX GROSSIST sedan 1986.
Om företaget
Interkakel bildades i Göteborg 1973 av Kurt Pedersen, murare från Köpenhamn.
Hemsida
Vill du bli kund?
Ring 08-792 64 60 så berättar jag mer om våra produkter.