Toppbetyg för nyttan på kontoret och verkstadsgolvet

En ny tideräkning för ökad effektivitet och kundvård skedde 2004 när bilverkstaden Allt i Bil AB i Göteborg började använda affärssystemet INFOFLEX FORDON. Färdiga funktioner för till exempel tidplanering, tidsuppföljning, katalogkoppling, orderpåfyllnad, servicehistorik, skadekalkyler, fordons- och kundregister, däckförvaring, bilförsäljning, SMS och mejl sparar idag rejält med tid och underlättar det löpande arbetet.

Allt i Bil AB startades 1999

Företaget med 22 anställda har tre anläggningar i Göteborgsområdet, och ett centralt placerat reservdelslager för snabba leveranser till såväl de egna verkstäderna som andra verkstäder i och kring Göteborg. Företaget, som är en auktoriserad SAAB-verkstad, reparerar och servar företags- och privatkunders alla bilmärken.

Willy Svedholm är VD på Allt i Bil. Han kan inte tänka sig att använda ett annat affärssystem än INFOFLEX FORDON för att effektivisera verksamheten.

– Det är helt klart nummer 1 genom vårt upplägg med det serverbaserade affärssystemet på vår huvudanläggning och med satelliter på våra övriga anläggningar.

– Förstå vilken nytta vi har att från varje anläggning ha direkt åtkomst till olika affärssystem kopplade till INFOFLEX FORDON för att bland annat kunna boka en bil från en separat anläggning in i ett annat system, att se separata ordrar och göra separata kunduppföljningar. Systemet är dessutom oslagbart enkelt att lära sig genom de tydliga menyerna och den smidiga menyhanteringen.

Däckförvaring ger merförsäljning

Allt i Bil kompletterade 2009 affärssystemet med funktionen Däckförvaring. Idag förvarar man däck till cirka 450 fordon. Willy Svedholm ser tre fördelar med att ha däckförvaringen integrerad i INFOFLEX FORDON.

– En är att vi kan bearbeta kunderna inför däckbyten. Förplaneringen gör att vi jämnar ut vår beläggning och förhindrar kaoset när alla ska byta samtidigt.

En annan som gör däckförvaringen högintressant är att vi kan ha koll på vilka av kundernas däck som är dåliga, och på så sätt föreslå kunderna att köpa nya däck av oss.

Den tredje fördelen är att vi slipper jobba i två system, ett för kunduppföljning/bokning och ett för däckförvaring Varje gång vi gör uppföljning på en kund eller bokar en bil, får vi upp ikonen ”Däckförvaring”. Det påminner oss om att skapa merförsäljning till en kund som vi redan har.

Ordern är klar på cirka minuten

Allt i Bil har MECA som leverantör av reservdelar och är med INFOFLEX FORDON katalogkopplad till MECA.

– Från serviceschemat beställer vi delarna direkt från vår lokala MECA leverantör utifrån bilens registreringsnummer. Sparar otroligt mycket tid plus att vi slipper hålla i huvudet vilka delar som passar till vilken bil. Går ju bara inte.

När vi pratar pris för service och reparation med en kund i telefon, kan vi på någon minut lämna ett färdigt kostnadsförslag. Tänk så mycket bekvämare det är för kunden än att vi måste återkomma med besked. Då blir vi ett störande moment – vem vet om kunden är upptagen med annat när vi ringer. Kunden ringer ju till oss under våra öppettider och då måste vi ha tid att räkna på vad servicen och reparationen kostar.

Personligt engagemang

I skolbetyget skulle Infoflex Data få A som leverantör, säger Willy Svedholm.

– Via mail och support har vi svar inom en timma. Personalen på supporten är otroligt engagerad och de tycker det är kul att hjälpa oss med våra eventuella problem. Vi känner oss alltid välkomna.

Några produkter kopplade till artikeln
allt i bil

“I skolbetyget skulle Infoflex Data få A som leverantör!”

  • Allt i Bil AB startades 1999
  • 22 anställda
  • Tre anläggningar i Göteborgsområdet
Vill du bli kund?

Ring 08-792 64 60 så berättar jag mer om våra produkter.