Autoexperten-butik växer med katalogkoppling

Autoexperten är en av landets största märkesoberoende kedjor inom biltillbehör och verkstad. Hela 62 av totalt ca 75 anslutna butiker använder i skrivande stund INFOFLEX GROSSIST från Infoflex Data. Ett av dessa medlemsföretag är Bildelen Nordström i Vara.

Företagets huvudsakliga kundkrets är bilverkstäder och andra proffsanvändare, som tack vare kopplingen mellan INFOFLEX GROSSIST och Autoexpertens reservdelskatalog kan beställa reservdelar och biltillbehör från marknadsledande tillverkare.

Ganska få av Autoexpertens butiker har en egen verkstad, men det har man i Vara. Där används framför allt Autoexpertens verkstadsprogram Verkstanet, som bygger på INFOFLEX GROSSIST från Infoflex Data. För tidbokningen använder man ytterligare ett system som komplement till INFOFLEX GROSSIST.

Ökad försäljning med e-handel

Emil Ask-Helgeson, delägare, ser stora fördelar med UEH (utökad e-handel), som just katalogkopplingen via INFOFLEX GROSSIST möjliggör:

Emil-Ask-Helgeson_Bildelen– Det är mycket positivt, både för vår egen verkstad och inte minst för våra kunder. Nu vet jag inte hur långt de andra kedjorna har kommit, men jag skulle tro att Autoexperten är ganska ensamma om att kunderna kan se lagersaldo både hos sin lokala grossist – det vill säga hos oss i det här fallet – och hos Autoexperten centralt.

Bildelen Nordström i Vara införde UEH år 2011 och sedan dess har det ekonomiska resultatet fortsatt att förbättras. Många kunder har tagit till sig det nya sättet att beställa, något som märks både i minskade telefonsamtal – och ökad försäljning.

– Självklart blir vi lika glada när våra kunder ringer till oss, men det märks att e-handeln har underlättat köpprocessen för många. Ser de att vi har den ena saken hemma, så beställer de gärna allt på en gång av oss. Vi ser tydliga tecken på detta hos vissa kunder, som har börjat köpa mycket mer av oss sedan vi började med e-handel.

Inte bara verkstadskunderna uppskattar den omedelbara överblick som katalogkopplingen ger. Emil Ask har märkt ett uppsving också bland de bilintresserade ”hemmamekarna”.

– Även privatpersoner kan förstås gå in och se om det de söker finns i lager eller hur lång tid det tar att få hem, och lägga sin beställning direkt. Det är faktiskt lite häftigt när äldre herrar i min fars ålder kommer in och säger ”jag köpte det igår på nätet”!

Inventering med handdator sparar tid

Förutom integrationen med Autoexpertens reservdelskatalog används INFOFLEX GROSSIST till det mesta inom firman: ekonomi och reskontrahantering, order, lager och fakturering, prisinläsning samt en komplett butikslösning.

Företaget har även köpt in en handdator, som naturligtvis också är kopplad till INFOFLEX GROSSIST. Den använder man vid den årliga inventeringen, förklarar Emil.

– Vi inventerar än så länge bara en gång om året, men vi har köpt en sådan maskin som vi använder under den helgen. Det är väldigt enkelt; bara att sikta på respektive streckkod och ange antal, så går det rakt in i systemet. Allt som krävs är två klick, ett för streckkoden och ett för antalet. Även om man fortfarande får räkna ”manuellt”, så är det en stor hjälp att ha allt i systemet och en stor skillnad mot förr, när man fick skriva upp allting.

Ett val som har lönat sig

Emil och medarbetarna på Bildelen Nordström i Vara är överlag mycket nöjda med INFOFLEX GROSSIST, trots att systemet har outnyttjade möjligheter som man idag inte ser något behov av i den relativt småskaliga verksamheten. Katalogkopplingen till Autoexperten och de möjligheter den ger väger med råge upp för den aningen stora ”kostymen”.

– Det finns säkert delar där vi kan bli ännu effektivare, och visst funderar vi på en vidareutbildning ibland – att någon kommer hit och ser hur vi jobbar. Men vi har god nytta av supporten, som har ställt upp med en utvald kille som vi har haft kontakt med genom åren och kunnat ringa istället för att maila.

– Vi är totalt sett nöjda med INFOFLEX GROSSIST. Det är helt oumbärligt för att vår e-handel ska funka, och just katalogkopplingen är det som har sparat oss allra mest tid och dessutom ökat vår försäljning.

Några produkter kopplade till artikeln
Autoexperten

”Helt oumbärligt för att vår e-handel ska funka”

Emil AskBildelen i Vara

Vi använder

Om företaget

Vi säljer Bilreservdelar och Biltillbehör samt Bilvårdsprodukter från marknadsledande tillverkare. Vår huvudsakliga kundkrets är bilverkstäder och andra proffsanvändare.

Vill du bli kund?

Ring 08-792 64 60 så berättar jag mer om våra produkter.