Kraftfull kontroll i MC-verkstaden

Kenneths MC-service i Göteborg bytte affärsstöd till INFOFLEX FORDON år 2010. Sedan dess har såväl arbetssätt som lönsamhet förbättrats och idag kan ägaren och vd:n Martin Sandh inte tänka sig en vardag utan systemet

kenneths-martin-200px– Vårt förra affärsstöd var visserligen också anpassat för fordonsverkstäder, men det täckte inte in lika mycket och var inte kraftfullt nog för att hantera de varumängder vi har i systemet – en och en halv miljon artiklar. Ofta hängde sig programmet när flera användare var inne samtidigt. De problemen har vi aldrig med INFOFLEX FORDON.

Kenneths MC-service grundades 1988 och består dels av en MC-verkstad, dels av en välsorterad butik med reservdelar och tillbehör till motorcyklar av skilda slag – landsväg, Custom, Offroad, Motocross och Enduro. Företaget är auktoriserat för fabrikat som bland andra BMW, Honda och Kawasaki.

Optimerad effektivitet i hela kedjan

I den dagliga verksamheten har man nytta av INFOFLEX FORDON i hela affärsflödet; både för att sköta butiken och verkstaden samt kommunikationen däremellan, menar Martin Sandh:

– Vi är vanligtvis sex man som jobbar här och det snurrar ju runt en del grejer, om man säger så. Det blir mycket att hålla reda på och det skulle inte gå utan ett system som har både lagerstyrning och beställningsmöjligheter.

Även tidsbokningen i verkstaden är synkad med affärssystemet genom INFOFLEX TIDPLAN. Det underlättar och sparar tid för alla inblandade parter, berättar Martin.

– Jag kan prata med en kund och vi lägger upp ett jobb. Vilka artiklar som finns hemma ser jag direkt, och de som inte finns läggs till beställning. Sedan lägger jag bara över jobbet i tidsbokningen. Bra, om två veckor ska vi fixa denna cykel. Kristina som sköter våra inleveranser får under tiden in reservdelarna, som hon lägger in så att de finns tillgängliga till dess teknikerna ska göra jobbet.

När kunden sedan hämtar sin cykel skrivs kontantnotan ut och artiklarna skrivs ut ur lagret. Det är kort sagt ett väldigt smidigt och effektivt sätt att arbeta.

Just kontrollen över lager och reservdelar är givetvis A och O även i de fall då verkstaden inte är inblandad, det vill säga när kunder gör rena beställningar av reservdelar och tillbehör. INFOFLEX FORDON ger full överblick över lagersaldo och beställningar, och när leveransen är klar syns det att ordern är komplett och kunden kan hämta sina varor.

Starkt stöd för lönsamheten

Efter nästan tre års användande är INFOFLEX FORDON en naturlig del av arbetsdagen – och dessutom oumbärligt för företagets lönsamhet, konstaterar Martin Sandh.

– Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till hur vi hade det innan. Att effektiviteten har ökat är alldeles uppenbart och det är mycket viktigt för vår intjäningsförmåga att vi har detta system.

Även om Kenneths MC bara använder vissa av alla de funktioner som är möjliga i INFOFLEX FORDON är Martin Sandh nöjd med sitt val av affärssystem, och han upplever också att hans medarbetare är det.

– Visst är det ett ganska komplext system, men personalen tycker att det funkar och det underlättar vardagen. Bortsett från den inledande utbildningen vid introduktionen har vi till stor del klarat oss själva och lärt oss enbart genom att använda programmet.

Enkelt att nå supporten

Martin lyfter gärna fram Infoflex Datas supportavdelning, som har hjälpt Kenneths MC-service att komma framåt och använda programmet på bästa sätt.

– Supporten har varit helt suverän. Man skriver bara ett mail i programmet, så ringer de upp efter fem–tio minuter. En stor fördel är att de kan koppla upp sig med fjärrstyrning, så att båda parter har samma bild framför sig.

– Snart är det dags för vår årliga inventering. Då får jag nog ringa och fråga lite, för man glömmer ju snabbt, skrattar Martin.

På frågan om han skulle rekommendera INFOFLEX FORDON till andra, kommer svaret snabbt och utan tvekan:

– Självklart! Jag har redan tipsat ganska många i min bransch om det.

Några produkter kopplade till artikeln
KENNETHS MC Service Göteborg

”Det är kort sagt ett väldigt smidigt och effektivt sätt att arbeta”

Ahlqvist Motorcyklar i Västra Frölunda är Sveriges största Honda Center.

Vill du bli kund?

Ring 08-792 64 60 så berättar jag mer om våra produkter.